Stange Rotaryklubb jobber pro-aktivt med Stange Lydavis. 4 fra klubben sitter i styre, har verv som kasserer og jobber med innlesing av stoff,  noen med over ti års fartstid. Lydavisen ble dannet 1982 med initiativ fra Eidskog Lydavis, som nå ikke lenger eksisterer. Stange Lydavis er den eneste på Østlandet.

Vi håper å kunne inspirere andre Rotaryklubber på Distriktskonferensen 11-12 Oktober på Scandic Ringsaker, for å lære av oss. Alle kan starte opp en enkel innspillingtjeneste med vår tekniske kunnskap, know-how og få til noe som virkelig gagner andre med en skikkelig lokal forankring! Til glede for dem som ikke har stort lite annet å se frem til - vi skal alle en gang til sykehjemmet!

Stange Lydavis er et tilbud til blinde/svaksynte og andre som har nytte av tjenesten. Det produseres en cd hver 14. dag som sendes brukerne gratis uten krav om retur. Innholdet på cd-ene er nyheter, intervju, kulturelle innslag, høytlesning fra bøker, dikt etc. 20 personer jobber på sin fritid med utgivelse av Stange Lydavis uten noen form for økonomisk vinning. CDene er gratis for brukerne.

Stange Lydavis hadde styremøte den 22 September 2015

Mitt navn er Einar Haug Andersen og jeg er for tiden styreleder i Stange Lydavis. Du lytter nå til en demoversjon av Stange Lydavis.

Stange Lydavis er et trivselsfremmende tilbud til synshemmede og andre funksjonshemmede i Stange kommune som har problemer med å lese dagsaviser og andre nyhetsmedier.

Lydavisa formidler aktuelt nyhetsstoff fortrinnsvis av lokal karakter og andre innslag redaksjonen finner aktuelle. Ved siden av lokale nyheter kan du også lytte til musikk, opplesing av dikt og historier av kjente og populære forfattere. Dessuten prioriterer redaksjonen besøk og intervjuer av personer i kommunen som har ei interessant historie å fortelle.

Lydavisa gir deg altså et speilbilde av bygdas kulturelle liv i ord og toner.

Redaksjonen i Lydavisa produserer CD-er som kommer ut 2 ganger pr. måned.

Bak Lydavisa finner du en gruppe entusiastiske personer som bruker av sin fritid til å produsere Lydavisa uten utsikter til økonomisk vinning.

Redaksjonen lager altså en CD med 1 times aktuelt og lokalt nyhetsstoff og underholdning 2 ganger i måneden, og tilbudet er gratis for mottakeren!

Det eneste du trenger for å spille av nyhetene og innholdet på CD`n er en CD- spiller. Dersom du ikke har en slik, vil vi Stange Lydavis kunne tilby deg en slik gratis til utlån, og Tormod Mygland i Lydavisa vil om nødvendig hjelpe deg med det tekniske for å komme i gang.

Vi håper at du vil benytte deg av vårt tilbud, som altså er gratis og uten kostnader for deg, takket være økonomisk støtte fra kommunen, lag og foreninger i Stange kommune.

Det eneste du trenger å gjøre for å bli abonnent på Stange Lydavis er å kontakte Tormod Mygland på tlf. 62 58 30 40 eller Einar Haug Andersen på tlf. 917 04 715.

Vi ser frem til å bli bedre kjent med deg!

Sosiale medier

Møteinformasjon